An educational curriculum using visual aids for people with hearing disabilities to learn some volleyball skills

Authors

  • Dr. Hazem Mousa Abdel Hassoun
  • Diaa Jassim Hussein

Keywords:

Visual aids - Educational curriculum - Basic skills

Abstract

            The research aims to determine the effect of the educational curriculum by using visual tools and aids for people with hearing disabilities to teach some volleyball skills. As for the research problem, the researcher decided to prepare an educational curriculum to teach some skills for volleyball by using visual tools and aids, in which descriptive sign language will be used because it is the closest language according to the opinion of experts and relevant references that can be used to explain motor skills. The researcher identified a community and his research sample. The researcher chose a research sample in a deliberate way, and they are male (2nd second-intermediate) students, and because of the availability of their number, it allows the application of the main and exploratory experiment procedures. In addition, their ages are close, limited to between 13-15, as their number reached the main sample (25) students and the sample represents a percentage (18%) of the total community, the researcher divided his sample into two groups of (10) students for the experimental group and (10) students of the second experimental group. Conclusions: The educational curriculum with tools and visual aids prepared had a positive effect on learning and mastering skills (front-facing transmission). From the bottom, receiving a transmission from the bottom, passing from top to front. Recommendations , It is important to use visual tools and aids in teaching volleyball skills in deaf and dumb institutes because of their role in raising the level of skill performance for learners. Statistical means Arithmetic mean, median, convolution lab t-test, Pearson's lab, Levin's test, Cronbach's lab, coefficient of variation

References

عبد الرحمن محمد العيسوي : القياس النفسي والتجريبي في علم النفس والتربية ، دار النهضة العربية ، بيروت ، 1974 .

عبد علي نصيف ، عبد علي وقاسم حسن حسين : مبادئ علم التدريب الرياضي ، ط1 ، مؤسسة دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل ، 1980 .

علي حنفي ، عبد الوهاب السعدون : طرق التواصل للمعوقين سمعيا دليل المعلمين والوالدين والمهتمين ،الاكاديمية العربية للتربية الخاصة ،2004،

قاسم لزام ؛ موضوعات في التعلم الحركي : بغداد ، كلية التربية الرياضية ، جامعة بغداد ، 2005، ص60.

ليلى حميطوش ، علي نوغي :الوسائل السمعية والبصرية في عملية تعلم المهاري في رياضة التايكوندو صنف الاشبال ، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ، جامعة اكلي او لحاج ، البويرة ،الجزائر 2018 ،ص 6

محمد عبد الغني عثمان: التعلم الحركي والتدريب الرياضي ، مطابع دار الحكمة ، بغداد ، 1987 .

مروان عبد المجيد ابراهيم : اسس البحث العلمي لاعداد الرسائل الجامعية ، ط 1 ، مؤسسة الوزان للنشر والتوزيع ،عمان ، 2000

وجية محجوب : طرائق البحث العلمي ومناهجه ، ط2 ، جامعة الموصل ، دار الكتب للطباعة والنشر، 1998 .

يوسف التركي، طارق الريس، فهد الطويل :دليل مترجمي لغة الاشارة في وزارة التربية والتعليم ،الادارة العامة للتربية الخاصة ، الرياض ،2007،ص6.

Published

2024-02-16

How to Cite

Dr. Hazem Mousa Abdel Hassoun, & Diaa Jassim Hussein. (2024). An educational curriculum using visual aids for people with hearing disabilities to learn some volleyball skills. Al-Qadisiyah Journal for Physical Education Science, 23(1.1), 76–82. Retrieved from https://spojou.qu.edu.iq/index.php/qjpes/article/view/15

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.