T A training curriculum, according to the use of small games, affected the development of some of the capabilities of perception, a motor sense for students the middle and third phase students
Keywords:
small games, capability of cognitive senseAbstract
In view of the development that sports has achieved in all its fields, especially the field of sports training according to the use of the training method according to the use of small games for perceptual-motor training, the study included the effect of a training curriculum according to the use of some small games in developing the perceptual-motor abilities of middle school students from the sample. The first and third Rusafa, as the study included the effect of small games for a sample of the first and third Rusafa students, consisting of (60) students, distributed (30) students to the First Rusafa Directorate and (30) students to the Third Rusafa, as they were chosen for the purpose of distributing the sensory-motor perception scale to the two samples, and thus The research concluded that the method of small games in teaching plans in physical education helped to develop the sensory-motor abilities of middle school students, which included a training curriculum according to the game organization plan and teaching plans, as well as motor experiences for the sensory-motor abilities of the experimental group of sample members. As for the recommendations, adopting the plans Teaching to be consistent with the development taking place according to the kinesthetic perception capabilities of the students between Rusatain, and also providing teaching tools and devices to be consistent with the development taking place, as what happened in the kinesthetic perception of the research variables for the experimental group in the post-test according to the data requirements of the research under study from the sample members. Keywords: small games - sensory-motor perception abilitie.
References
ابراهيم السيد حجاب :اثر تدريس مقر التربية البدنية للاطفال على مستوى بعض عناصر اللياقة البدنية لطلاب كلية المعلمين بالمدينة المنورة .مؤتمر البحوث العربية واقع الرياضة العربية وطموحاتها المستقبلية جامعة الامارات، ١٩٩٩.
ارنوف ويتج :مقدمة في علم النفس، سلسلة ملخصات شوم، نظريات ومسائل، دار ماكجر وهيبل للنشر، القاهرة، مصر، ١٩٨٧.
افنان نظير درزة: اساسيات في علم النفس التربوي (استراتيجيات الادراك ومنشطاتها، كاساس لتصميم التعليم)، ط١، نابلس، فلسطين، ١٩٨٨.
الجبوري، عدنان جواد) واخرون): المباديء الاساسية في طرق تدريس التربية الرياضية، مطبعة التعليم العالي في البصرة، العراق، ١٩٨٩.
الحمامي، محمد محمد: اصول اللعب والتربية الرياضية والرياضة. ط١، مطبوعات نادي مكة الثقافي، مكة المكرمة، السعودية، ١٩٨٦.
الخطيب، منذر هاشم؛ والمشهداني، عبد الله ابراهيم: فلسفة الرياضة. مطبعة التعليم العالي في الموصل، العراق، ١٩٨٩.
الخولي، امين انور؛ واسامة كامل: التربية الحركية، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر، ١٩٨٢.
الراجحي، عبدة: التطبيق الصرفي، دار النهضة العربية للطباعة والنشر، بيروت، لبنان، ١٩٧٤.
الزوبعي، عبد الجليل؛ والغنام، محمد أحمد: مناهج البحث في التربية، ج١، مطبعة العاني، بغداد، العراق، ١٩٧٤.
الزوبعي، عبد الجليل (واخرون): علم نفس الطفل. ط١٣ ، مطبعة الصفدي، بغداد، العراق، ١٩٩٧.
السيد عبد المقصود: تطور حركة الإنسان وأسسها الفنية للطباعة والنشر، اسكندرية، مصر ١٩٨٥.
العدوي، جمال الدين علي (وآخرون): القدرات الإدراكية الحركية لتلاميذ المرحلة الإبتدائية بدولة الامارات العربية المتحدة. المؤتمر العلمي) واقع الرياضة العربية وطموحاتها المستقبلية) ، المجلد الاول، جامعة الامارات المتحدة، ١٩٩٩.
المصطفى، عبدالعزيز كريم: النشاط الحركي وأهميته في تنمية القدرات الادراكية الحسية- الحركية عند الاطفال. مجلة ابحاث اليرموك، سلسلة البحوث الانسانية والاجتماعية، المجلد١٤، العدد ٨، الاردن، ١٩٩٨.
امال صادق؛ وفؤاد ابو حطب: نمو الإنسان (من مرحلة الجنين إلى مرحلة المسنين)، ط١، مركز التنمية للنشر، القاهرة، مصر، ١٩٨٨.
اطانيوس ميخائيل: القياس والتقويم في التبية الحديثة. من شورات جامعة دمشق، سوريا، ١٩٩٧.
انور حسين عبد الرحمن؛ وعزيز حنا داوود: مناهج البحث التربوي، مطابع التعليم العالي ببغداد، بغداد، العراق، ١٩٩٠.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Al-Qadisiyah Journal for Physical Education Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.