The effect of the collective method on some mental abilities and their relationship to basketball shooting accuracy among players of the Rusafa Secondary Education team
Keywords:
Collective method in some mental abilities, shooting accuracy, basketballAbstract
There are many teaching methods that vary in their application to create a suitable environment for students. Hence, using a participatory approach in problem-solving and decision-making is a reward in itself, as it leads to the participants feeling satisfied with the role played by the group or individual. Participation improves the understanding of group members regarding the decision-making process and the reasons behind the decisions made.
Therefore, this research aims to develop a method based on the collective learning approach in certain mental abilities and their relationship to the accuracy of basketball shooting for the Rusafa Second Directorate team. Mental abilities help in developing motor skills and assist in linking the motor sequence among players through economizing effort, reducing excessive movements, and making accurate decisions.
Thus, the goal of the research is to identify the accuracy of shooting skills among the players of the Rusafa Second Directorate teams. The researchers hypothesized the existence of a statistically significant correlation between the studied mental abilities and basketball shooting accuracy.
In the third chapter, the experimental method was used with a design of two groups (control and experimental) and two tests (pre-test and post-test). The research sample consisted of 40 players divided into two groups, each with 20 players aged between 17 and 18 years. In the fourth chapter, the results were presented and discussed. In the fifth chapter, the researchers reached several conclusions, including that the training process, influenced by the collective approach, led to the development of motor skills in both the control and experimental groups, with a high rate of improvement in the pre-test and post-test, favoring the post-test.
References
أبو العلا أحمد عبد الفتاح؛ فسيولوجيا التدريب والرياضة, ط1: (القاهرة، دار، الفكر العربي, 2003م).
أحمد محمد خاطر وعلي فهمي البيك؛ القياس في المجال الرياضي, ط4: (القاهرة، دار الكتاب الحديث، 1996م).
أسامة رياض؛ الطب الرياضي والعاب القوى: (الرياض, ب.م, 1987م).
بسطويسي أحمد؛ أسس ونظريات التدريب الرياضي: (القاهرة, دار الفكر العربي، 1999م).
بهاء الدين إبراهيم سلامة؛ فسيولوجيا الجهد البدني, ط1: (القاهرة, دار الفكر العربي, 2009م).
بهاء الدين إبراهيم سلامة؛ فسيولوجيا الرياضة والأداء البدني (لاكتات الدم), ط1: (القاهرة, دار الفكر العربي, 2000م).
بيتر ج.ل. تومسن؛ المدخل الى نظريات التدريب, (ترجمة) مركز التنمية الاقليمي بالقاهرة، الاتحاد الدولي لالعاب القوى للهواة: (القاهرة، 1996م).
وديع ياسين محمد عبد . التطبيقات الإحصائية واستخدامات الحاسوب في بحوث التربية الرياضية ، جامعة الموصل ، 1999 ، ص 160
علي سلوم : الاختبارات والقياس في المجال الرياضي , وزارة التعليم العالي والبحث العلمي , جامعة القادسية , الطيف للطباعة , 2004, ص175.
جي أوج كرين؛ مبادئ الفسلجة السريرية, (ترجمة) ظافر إبراهيم الياسين, ط3:(بغداد, دار الحرية للطباعة, 1983م).
حامد التكروي وخضر المصري؛ علم التغذية العامة, ط1: (القاهرة، الدار العربية للنشر، 1989م).
رأفت كامل واصف؛ ركن التكنولوجيا المغناطيسية: (دبي, مطبعة دبي, 1996م).
ريسان خريبط مجيد وعلي تركي مصلح؛ فسيولوجيا الرياضة: (بغداد, ب.م, 2002م).
عائد فاضل ملحم؛ الطب الرياضي والفسيولوجي (قضايا ومشكلات معاصرة): (عمان، دار، الكتب للنشر والتوزيع, 1999م).
عائشة المولى لسيد؛ الأسس العلمية لتغذية الرياضيين وغير الرياضيين, ط1: (القاهرة, الدار العربية للنشر والتوزيع, 2000م).
عبدالرحيم فطاير؛ علم الدم: (عمان, دار الثقافة للنشر والتوزيع,2000م).
عبدالله حسين اللامي؛ الأسس العلمية للتدريب الرياضي: (جامعة القادسية، الطيف للطباعة، 2004م).
عصام عبد الخالق؛ التدريب الرياضي ( نظريات – تطبيقات )، ط9: (الإسكندرية، ب.م, 1999م).
علي جلال الدين؛ مبادئ وضائف الأعضاء, ط1: (القاهرة، مطبعة الفراعنة، 2007م)
جمال سليمان عطية, دراسات في المناهج وطرق التدريس, تصدرها الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس,العدد 96 أغسطس 2004 ص59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Al-Qadisiyah Journal for Physical Education Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.