A training curriculum according to the problem-solving strategy (fragmentation and assembly) for the Asian level (Level_1) and its impact on the most important physical aspects of football goalkeeper coaches in the Iraqi league

Authors

  • Safaa Kazem Radhi Al-Ghazali Al-Qadisiyah University
  • Prof.dr.Adil Turke Hassan Al-Qadisiyah University

Keywords:

(strategies for solving problems, fragmentation and assembly - physical abilities).

Abstract

The research problem crystallized in the training curricula of the Asian training courses (level_1) for the qualification of goalkeeper coaches, and among these problems is that these training curricula have not been challenged since 1998 AD, as well as delving into a new field in scientific research involving strategies to solve known problems in scientific research in the training curricula, so The researcher decided to delve into this experiment by using a problem-solving strategy (fragmentation and assembly), which includes preparing developmental exercises for the purpose of solving problems that stand in the way of developing the physical aspects that contribute to the development of the offensive and defensive skills of the football goalkeeper, and the exercises that the goalkeeper coaches put in those curricula.

      The research aimed to identify the effect of the proposed training curricula for youngsters according to the problem-solving strategy (fragmentation and assembly) on the physical aspects of football goalkeeper coaches.

   The researcher used the experimental approach by designing one experimental group with two pre- and post-tests to apply the vocabulary of the training curriculum and the problem-solving strategy. Those who have obtained the certificate of the training course for the qualification of football goalkeeper coaches at its juniors.

References

إبراهيم احمد سلامة: مناهج البحث في التربية البدنية، دار المعارف للنشر، الاسكندرية، 1980،ص47.

أمر الله البساطي : التدريب الرياضي (نظريات وتطبيقات), دار جامعة ملك سعود للنشر, الرياض, 2014م، ص17.

أمر الله البساطي : قواعد وأسس التدريب الرياضي وتطبيقاتها، الإسكندرية، منشأة المعارف، 1998، ص3.

حسين جبار جاسم الدنيناوي : تأثير تمارين خاصة وفق تقسيم منطقة الجزاء لتطوير بعض القدرات البدنية والمهارات الاساسية لحراس المرمى بكرة القدم، رسالة ماجستير، كلية التربية الرياضية ،جامعة ديالى،2012، ص67.

حسين جبار جاسم الدنيناوي : تأثير تمارين خاصة وفق تقسيم منطقة الجزاء لتطوير بعض القدرات البدنية والمهارات الاساسية لحراس المرمى بكرة القدم : رسالة ماجستير ،كلية التربية الرياضية ،جامعة ديالى،2012،ص64.

حنفي محمود مختار : الأسس العلمية في تدريب كرة القدم، دار الفكر العربي للطباعة والنشر والتوزيع ،القاهرة، مصر 1994، ص 221 .

ريسان خريبط مجيد: مناهج البحث في التربية الرياضية، جامعة البصرة، 1987، ص 44.

سعد جلال ومحمد حسن علاوي : علم النفس التربوي الرياضي , دار المعارف, القاهرة, 1982, ص10.

سعد منعم الشيخلي وهافان رشيد، مصدر سيق ذكره،2012،ص112 .

عامر ابراهيم : منهجية البحث العلمي، ط1،عمان ،دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، 2012، ص10 .

علي عبد الأئمة كاظم: تأثير تمرينات المنافسة باستخدام مقاومات متنوعة لتطوير بعض القدرات البدنية الخاصة والأداء المهاري للاعبي كرة السلة، رسالة ماجستير، كلية التربية الأساسية، جامعة المستنصرية،2008.

فؤاد سليمان قلادة : الأهداف التربوية وتدريب المناهج ، الإسكندرية ، دار المطبوعات الجديدة ، 1989، ص177.

محمد حسن علاوي وأسامة كامل راتب : مصدر سبق ذكره، 1999، ص144.

محمد حسن علاوي ومحمد نصر الدين رضوان: القياس في التربية الرياضية وعلم النفس, القاهرة، 2000, ص49.

مهند عبد الستار العاني: تأثير برنامج تدريبي مقترح لبعض الصفات البدنية والمهارية للاعبي كرة السلة للاعبين الناشئين، رسالة ماجستير ، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة، جامعة بغداد، 2001،ص81.

نوري الشوك ورافع الكبيسي : دليل البحاث لكتابة الأبحاث في التربية الرياضية، بغداد،(ب.

هيلين وديع فرج : فن كرة الطائرة ، القاهرة ،ط1، الهيئة المصرية العامة للكتب،1978، ص65.

وجيه محجوب : طرق البحث العلمي ومناهجه , ط2 , بغداد , دار الحكمة للطباعة والنشر , 1988 , ص133 .

مهند عبد الستار العاني: تأثير برنامج تدريبي مقترح لبعض الصفات البدنية والمهارية للاعبي كرة السلة للاعبين الناشئين، رسالة ماجستير ، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة، جامعة بغداد، 2001،ص81 .

حنفي محمود مختار : الأسس العلمية في تدريب كرة القدم, القاهرة , 1994م.2002 ص54 .

كمال عبد الحميد ومحمد صبحي حسانين : رباعية كرة اليد الحديثة, ج3, 2002, ص 101 .

قاسم حسن حسين : اسس التدريب الرياضي، عمان، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، 1998، ص 38.

وجيه محجوب واخرون : نظريات التعلم والتطور الحركي، ط2، بغداد، دار الكتب والوثائق، 2000، ص175 .

عطا الله والقادر زيتوني وبن قاصد علي الحاج محمد : طرق ووسائل المتبعة لانتقاء المتفوق رياضيا ضمن الرياضة ودراسة، الجزائر، جامعة مستغانم، المجلة العلمية لعلوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية، العدد السادس، ديسمبر، 2009، ص 396.

المصادر الاجنبية:

Schmidt and Lee, Motor control and Learning, (IL. Human kentics, 2005), p.355.

Schmidt, A. Richard and GraigWrisberg; Motor Learning and Performance, (U.S.A. Human Kentics, Second Edition, 2000), p. 282.

Published

2023-12-27

How to Cite

Safaa Kazem Radhi Al-Ghazali, & Prof.dr.Adil Turke Hassan. (2023). A training curriculum according to the problem-solving strategy (fragmentation and assembly) for the Asian level (Level_1) and its impact on the most important physical aspects of football goalkeeper coaches in the Iraqi league. Al-Qadisiyah Journal for Physical Education Science, 23(2.2), 19–26. Retrieved from https://spojou.qu.edu.iq/index.php/qjpes/article/view/42