A comparative study on the extent of practicing probing thinking among students of the College of Education for Girls/Department of Physical Education and Sports Sciences

Authors

  • Nour Fares Ahmed College of Education for Girls

Keywords:

probing thinking

Abstract

The researcher used the descriptive approach and the survey method, and the research sample was selected using a comprehensive, intentional inventory method. The research included students from the College of Education for Girls/Department of Physical Education and Sports Sciences at the University of Mosul, who numbered (106) students. The researcher used the probing thinking scale prepared by ( Al-Kinani and Al-Shammari, 2018), where the questionnaire consisted of (46) items, and the questionnaire items were answered according to three answer alternatives (applies to me, applies to me sometimes, does not apply to me).

The data was processed statistically using percentage, arithmetic mean, standard deviation, alpha coefficient, analysis of variance, and LSD test using the statistical program (SPSS) to analyze the data

References

- أبو حويج ، مروان وآخران (2002) : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، ط1 ، الدار العلمية الدولية للنشر والتوزيع ، عمان.

- بلوم ، بنيامين وآخرون (1986) : تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني ، ترجمة محمد أمين المفتي وآخرون، مطابع المكتب المصري الحديث، القاهرة.

- سمارة ، عزيز وآخرون (1989) : مبادئ القياس والتقويم في التربية ، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان.

- العاني ، بشائر مولود (2002): اثر استخدام الملخصات القبلية في تنمية التفكير الناقد في مادة التاريخ لدى طالبات الصف الخامس في معهد اعداد معلمات ، رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية (ابن الرشد ) ، جامعة بغداد.

- عبدات ، روحي (2002): العلاقة بين السمات الشخصية والروح المعنوية لدى معلمي مؤسسات التربية الخاصة في الضفة الغربية -فلسطين ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعات النجاح الوطنية.

- علام ، صلاح الدين محمود (2006) : الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية، ط1، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان.

- عودة ، احمد سليمان والخليلي ، خليل يوسف (2000) : الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الإنسانية ، دار الفكر، عمان.

- عويس ، خير الدين علي احمد (1999) : دليل البحث العلمي ، دار الفكر العربي للطباعة والنشر ، القاهرة.

- الكناني ، احسان عبد علي عبد الرضاوالشمري ، نبيل كاظم نهير(2018):التفكير السابر لدى طلبة الجامعة، مركز البحوث النفسية ، العدد (28- الجزء الثاني )، جامعة البصرة /كلية التربية للعلوم الإنسانية /قسم العلوم التربوية والنفسية.

- النبهان، موسى ( 2004 ) : أساسيات القياس في العلوم السلوكية ، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، الأردن.

Published

2024-03-27

How to Cite

Nour Fares Ahmed. (2024). A comparative study on the extent of practicing probing thinking among students of the College of Education for Girls/Department of Physical Education and Sports Sciences. Al-Qadisiyah Journal for Physical Education Science, 24(1), 23–29. Retrieved from https://spojou.qu.edu.iq/index.php/qjpes/article/view/85