The effect of a training curriculum using aerobic exercises on the body composition and some physiological and bio motor variables for women aged (35-45) years
Keywords:
aerobics, aerobic capacity, agilityAbstract
The current research aims to prepare a curriculum using aerobic exercises, and to identify the effect of the used curriculum on the body composition and some physiological and biokinetic variables for women aged (35-45) years. The researcher used the experimental approach, and the research population was identified, namely women trained in fitness halls in Al-Diwaniyah Governorate, individuals. The sample numbered (10) who practiced and in a deliberate manner expressed their consent and a serious and real desire to join the research experiment and to commit to the period of the experimental curriculum. The research variables were determined, represented by (body composition and some physiological and biomotor variables), and then cardiac tests were conducted and the curriculum was prepared using aerobic exercises. For a period of (8) weeks, after obtaining the results, the researcher adopted the statistical program (SPSS), and the researcher came out with a set of conclusions. There was a clear improvement in the aerobics curriculum for physiological variables (aerobic capacity - triglycerides - HDL lipoproteins - cholesterol - thyroxine. There is a noticeable improvement in Biokinetic variables (strength and speed of the abdominal muscles – agility).
References
محمد نصر الدين رضوان : المرجع في القياسات الجسمية ،الأريب للطباعة والاستنساخ ، القاهرة ،1999.
Karpman V. I: Maximal O2 Up Take in Book Medicine Physical, Caltue and Sport, 1987.
عمار جاسم مسلم: قلب الرياضي ، بغداد ، شركة آب للطباعة الفنية المحدودة ، 2006 .
محمد صبحي حسانين. القياس والتقويم في التربية البدنية والرياضية، ط1، ج1، القاهرة: دار الفكر العربي، 1995.
محمد حسن علاوي ومحمد نصر الدين رضوان : الاختبارات المهارية والنفسية في المجال الرياضي ، ط1، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 1987 .
عبد المنعم سليمان برهم : موسوعة الجمباز العصرية، عمان، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، 1995.
مصطفى باهي : المعاملات العلمية بين النظرية والتطبيق ، القاهرة ، مركز الكتاب للنشر ، 1999 .
محمد جاسم الياسري: الأسس النظرية لاختبارات التربية الرياضية، النجف الاشرف، دار الضياء للطباعة والتصميم ،2010.
زيد الهويدي : أساسيات القياس والتقويم التربوي ، ط1 ، دار الكتاب الجامعي ، الإمارات العربية المتحدة ، 2004.
أبو العلا أحمد؛ حِمل التدريب وصحة الرياضي، (القاهرة، دار الفكر العربي 1996).
محمد حسن علاوي، أبو العلا أحمد؛ فسيولوجيا التدريب الرياضي، (القاهرة، دار الفكر العربي 1984).
وليد القصاص؛ الطب الرياضي الوقاية والعلاج والتأهيل، (ط1، بيروت، شركة أبناء شريف الأنصاري للطباعة والنشر والتوزيع 2009).
عائد فضل ملحم؛ الطب الرياضي الفيسولوجي قضايا ومشكلات معاصرة، (الأردن، مؤسسة حمادة المؤسسات الجامعية والنشر والتوزيع دار البازوري، أربد- 2011).
مهند حسين البشتاوي، أحمد إبراهيم؛ مبادئ التدريب الرياضي، (ط1، عمان، دار وائل للنشر، 2000).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Al-Qadisiyah Journal for Physical Education Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.