The impact of the question cube strategy on developing cultural awareness and learning the skills of straight clapping and chest handling in basketball for secondary school students
Keywords:
Question cube strategy, cultural awareness, My skill is straight squat and chest handling in basketballAbstract
The research aims to find out the impact of the question cube strategy on developing cultural awareness and learning the straight patting and chest pass skills in basketball for secondary school students, in addition to knowing who is better (the question cube strategy or the strategy for the subject teacher). The experimental approach was used to fit the research problem, while His sample was represented by the students of the fifth applied and biological grades at (Manara Secondary School for Girls) for the academic year (2022/2023), and they were (48) students. They were divided into two groups and each group (24) students. And the chest pass in basketball, the control group represented the fifth applied students and they implemented (the subject teacher's strategy), While the experimental group represented the female students of the fifth biological class and implemented (question cube strategy), the educational curriculum was implemented in (8) weeks at a rate of two units per week and its time took (40) minutes. (SPSS), and it was concluded that the question cube strategy had a positive impact on the development of cultural awareness and learning the skills of straight clapping and the chest pass with basketball for high school students.
References
أحمد خالد عواد : تأثير استخدام أسلوبي الاكتشاف الموجه والمتشعب في تحسين تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة السلة , رسالة ماجستير , جامعة الأنبار , كلية التربية الرياضية , 2012
بيباك محمد خان : تأثير تدريبات القوة السريعة المصاحبة للتمرينات التنافسية في دقة وسرعة الطبطبة بكرة السلة لدى الطالبات , مجلة علوم التربية الرياضية , المجلد (13), العدد (1), 2020
حلا لطيف حسين : أثر استخدام أنموذج المكعب في تنميه التفكير الابداعي لدى طالبات الصف الرابع الاعدادي في مادة الجغرافية , الجامعة المستنصرية , مجلة كلية التربية , العدد (1) , 2022
حميد بن كويمي الرويلي ومحمد بن عبد لله اليحيى : دور أعضاء هيئة التدريس في تنمية الوعي الثقافي , مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية , العدد الثامن , ج (1) , 2017
حيدر سلمان محسن وآخران : دراسة الوعي الثقافي حول ممارسة الرياضة لدى طلبة المدارس الاعدادية في مركز محافظة بابل وفقاً للجنس والفرع (علمي , أدبي), مجلة الرياضة المعاصرة , عدد خاص لوقائع المؤتمر العلمي الدولي الاول , المجلد (18) , العدد (4), 2019
داليا عباس جزاع : أثر استراتيجية المكعب في تحصيل تلاميذ الصف الرابع الإتدائي وتفكيرهم البصري في مادة الرياضيات , مجلة دراسات تربوية , ملحق العدد) 48) , 2019
سارة كريم الجنابي : أثر استراتيجية المكعب في التحصيل والتفكير الشكلي لدى طالبات الصف الاول المتوسط في مادة الرياضيات , رسالة ماجستير , جامعة بغداد , كلية التربية للعلوم الصرفة _ إبن الهيثم , 2018
فؤاد محمد موسى : علم مناهج التربية , مصر , الإسكندرية , دار الكلمة للنشر والتوزيع , 2007
كريم فخري هلال وزينب علي الشمري : فاعلية استعمال إستراتيجية المكعب في تنمية التفكير التركيبي لدى طالبات الصف الخامس الأدبي في مادة الجغرافية , مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية , جامعة بابل , العدد (19) , شباط , 2015
لؤي هاشم علوان : أثر استخدام استراتيجية المكعب في تحصيل تلاميذ المرحلة الابتدائية في مادة الرياضيات واتجاهاتهم نحو تعلمها , مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية , العدد (35) , 2019
ميس علاء الدين محمد : أثر استخدام إستراتيجية المكعب في تعلم بعض مهارات بساط الحركات الارضية في الجمناستك الفني للطالبات , مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة , المجلد (4) , العدد (4) , 2022
ميساء لطيف سليمان : نماذج تعليمية مختلفة وأثرها في سرعة التعلم والاحتفاظ لبعض المهارات الاساسية بكرة السلة, مجلة كلية التربية الرياضية , جامعة بغداد , المجلد (23) , العدد (3), 2011
Gayle H . Gregory & Chapman , Carolyn (2007) : Differentiated Instructional Strateegies : 2nd , United States of America , Library of congress.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Al-Qadisiyah Journal for Physical Education Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.